Sabtu, 5 Februari 2011

SURAH AL-FATIHAH.....Biru yang menyerlah






Lokasi    : Rumah
Tarikh    : 3 Februari 2011
Kamera : Fujifilm FinePix JV150


Surah Al-Fatihah merupakan surah yang pertama sekali dalam susunan surah-surah di dalam Kitab Suci Al-Quran, sesuai dengan makna al-fatihah iaitu "Pembuka". Bacaan al-fatihah menjadi rukun wajib dalam ibadah solat. Setiap hari, umat Islam membaca surah ini sebanyak 17 kali dalam solat fardu.

Saya terlintas untuk merakam surah ini pada al-Quran dalam simpanan saya kerana tertarik pada warna dan corak hiasan layoutnya. Warna biru yang lembut dan tenang. Kebetulan di ruang tamu rumah saya ada lampu kalimantang berwarna biru. Saya cuba menggunakan penataan cahaya biru itu untuk merakam surah ini. Apa yang saya dapati, hasilnya amat memuaskan. Birunya kian menyerlah. Bagaikan kilauan mutiara biru yang dikeluarkan dari dasar lautan biru yang tenang...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan